Skip to content Skip to footer

JNT Group przejmuje hiszpańską winiarnię Marqués de Monistrol

Kilka dni temu prasę – nie tylko branżową – obiegła wiadomość o zakupie znanej hiszpańskiej winiarni Marqués de Monistrol przez JNT Group. To naprawdę wyjątkowe wydarzenie: jeszcze nigdy nie chodziło o tak rozpoznawalnego producenta.

Maciej Nowicki, fot: JNT Group (na zdjęciu dyrektor firmy, Jakub Nowak)

Polskie winiarstwo rozwija się nie tylko na terenie kraju – niektóre firmy inwestują także w istniejące już winiarnie zagraniczne. Tak stało się w przypadku JNT Group, znanego polskiego dystrybutora win w różnej stylistyce (ale też producenta cydrów czy wermutów), który zakupił katalońską winiarnię Marqués de Monistrol.

fot. Marqués de Monistrol

Zagraniczne transakcje zdarzały się już w Polsce wcześniej. Rok temu ta sama firma JNT Group zakupiła większościowy pakiet udziałów w Domenille Boieru, przedsięwzięciu posiadającym ponad 200 hektarów winnic w regionach Ciumbrud i Sebes w Rumunii. Ale hiszpańska inwestycja jest mimo wszystko o wiele bardziej znacząca. Winiarnia Marqués de Monistrol to bowiem drugi najstarszy producent cavy w Hiszpanii.

Historia która robi wrażenie

Historia położonej w Sant Sadurní d’Anoia (Katalonia) Marqués de Monistrol sięga średniowiecza. Winiarnię założono jeszcze przed powstaniem samego miasteczka, słynącego dziś z produkcji win musujących. Istotne powiększenie nasadzeń nastąpiło za sprawą markiza Felipe de Vilan. To właśnie temu arystokracie winiarnia, która formalnie rozpoczęła produkcję win musujących w 1882 roku, zawdzięcza swoją nazwę.

Dziś powierzchnia winnicy to około 450 hektarów, co czyni katalońskiego producenta jedną z większych posiadłości w regionie. Oprócz odmian używanych do produkcji cavy (macabeo, parellada i xarel-lo), uprawia się tu m.in. szczepy takie jak tempranillo, garnacha tinta, syrah czy merlot; a to dlatego, że częścią produkcji były do tej pory także wina spokojne. Podstawą produkcji są jednak wina musujące robione metodą tradycyjną. Reprezentują one zarówno podstawową linię (m.in. brut, brut rosado, semi seco) jak i wyższą (tu m.in. brut nature reserva). Łącznie powstaje tu ponad 12 milionów butelek cavy rocznie.

JNT Group i Marqués de Monistrol: obopólne korzyści

Dyrektor generalny JNT Group, Jakub Nowak, nie kryje, że zakup winnicy ma przynieść obopólne korzyści. Z jednej strony to wprowadzenie doskonałej jakościowo cavy na polski rynek. Z drugiej – wejście na rynek hiszpański z produktami JNT Group, także tymi wysokoprocentowymi. Co więcej, transakcja powinna otworzyć dostęp do innych rynków, na których sprzedawane są obecnie wina Marqués de Monistrol. Jak mówi Nowak: „Około 70 proc. produkcji tej cavy jest eksportowane, co oznacza, że będziemy mogli dystrybuować inne produkty JNT Group wraz z nią. Pomoże nam to rozszerzyć działalność i znacznie zbliżyć się do celu, jakim jest obecność na 50 rynkach, w ciągu najbliższych 3–5 lat”. Pozostaje trzymać kciuki.

Nas interesują jednak same cavy Marqués de Monistrol. Gdy tylko dotrą na polski rynek, doczekają się recenzji na łamach Ferment Mag.

fot. Marqués de Monistrol

Czy masz ukończone 18 lat?

Ta strona przeznaczona jest tylko dla osób pełnoletnich.

Wchodząc na stronę akceptujesz naszą Politykę prywatności.

E-mail
Password
Confirm Password