Kilka dni temu prasę – nie tylko branżową – obiegła wiadomość o zakupie znanej hiszpańskiej winiarni Marqués de Monistrol przez JNT Group. To naprawdę wyjątkowe wydarzenie: jeszcze nigdy nie chodziło o tak rozpoznawalnego producenta.
Maciej Nowicki, fot: JNT Group (na zdjęciu dyrektor firmy, Jakub Nowak)
Polskie winiarstwo rozwija się nie tylko na terenie kraju – niektóre firmy inwestują także w istniejące już winiarnie zagraniczne. Tak stało się w przypadku JNT Group, znanego polskiego dystrybutora win w różnej stylistyce (ale też producenta cydrów czy wermutów), który zakupił katalońską winiarnię Marqués de Monistrol.

Zagraniczne transakcje zdarzały się już w Polsce wcześniej. Rok temu ta sama firma JNT Group zakupiła większościowy pakiet udziałów w Domenille Boieru, przedsięwzięciu posiadającym ponad 200 hektarów winnic w regionach Ciumbrud i Sebes w Rumunii. Ale hiszpańska inwestycja jest mimo wszystko o wiele bardziej znacząca. Winiarnia Marqués de Monistrol to bowiem drugi najstarszy producent cavy w Hiszpanii.
Historia która robi wrażenie
Historia położonej w Sant Sadurní d’Anoia (Katalonia) Marqués de Monistrol sięga średniowiecza. Winiarnię założono jeszcze przed powstaniem samego miasteczka, słynącego dziś z produkcji win musujących. Istotne powiększenie nasadzeń nastąpiło za sprawą markiza Felipe de Vilan. To właśnie temu arystokracie winiarnia, która formalnie rozpoczęła produkcję win musujących w 1882 roku, zawdzięcza swoją nazwę.
Dziś powierzchnia winnicy to około 450 hektarów, co czyni katalońskiego producenta jedną z większych posiadłości w regionie. Oprócz odmian używanych do produkcji cavy (macabeo, parellada i xarel-lo), uprawia się tu m.in. szczepy takie jak tempranillo, garnacha tinta, syrah czy merlot; a to dlatego, że częścią produkcji były do tej pory także wina spokojne. Podstawą produkcji są jednak wina musujące robione metodą tradycyjną. Reprezentują one zarówno podstawową linię (m.in. brut, brut rosado, semi seco) jak i wyższą (tu m.in. brut nature reserva). Łącznie powstaje tu ponad 12 milionów butelek cavy rocznie.
JNT Group i Marqués de Monistrol: obopólne korzyści
Dyrektor generalny JNT Group, Jakub Nowak, nie kryje, że zakup winnicy ma przynieść obopólne korzyści. Z jednej strony to wprowadzenie doskonałej jakościowo cavy na polski rynek. Z drugiej – wejście na rynek hiszpański z produktami JNT Group, także tymi wysokoprocentowymi. Co więcej, transakcja powinna otworzyć dostęp do innych rynków, na których sprzedawane są obecnie wina Marqués de Monistrol. Jak mówi Nowak: „Około 70 proc. produkcji tej cavy jest eksportowane, co oznacza, że będziemy mogli dystrybuować inne produkty JNT Group wraz z nią. Pomoże nam to rozszerzyć działalność i znacznie zbliżyć się do celu, jakim jest obecność na 50 rynkach, w ciągu najbliższych 3–5 lat”. Pozostaje trzymać kciuki.
Nas interesują jednak same cavy Marqués de Monistrol. Gdy tylko dotrą na polski rynek, doczekają się recenzji na łamach Ferment Mag.
